27.03.2016.
Srebrna Góra
Wiadukt Srebnogórski- Most Katarzyny
Roboty budowlane rozpoczęły się jesienią 1899 roku i przebiegały
w ekspresowym tempie, ponieważ 12 grudnia 1900 roku wjechał na dworzec kolejowy
Srebrna Góra-Miasto pierwszy pociąg.
Pierwszy odcinek o długości 26,2 km z Dzierżoniowa przez
Pieszyce, Bielawę, Ostroszowice, Grodziszcze, Jemną do Srebrnej Góry.

Przystanek Srebrna Góra-Twierdza był najwyżej położoną
stacją kolei na linii i w powiecie Ząbkowickim.
Najciekawszym odcinkiem tej kolei był oczywiście odcinek zębaty
pomiędzy stacjami Srebrna Góra-Miasto i Nowa Wieś Kłodzka
o długości 6,6 km, a z tego 4,1 km kolei zębatej.
Pomiędzy dwoma szynami o normalnym rozkładzie zamontowano
trzecią zębatą szynę, po której poruszało się pędne koło zębate
znajdujące się w podwoziu lokomotywy.
Odcinek zębaty obsługiwany był przez specjalne parowozy
adhezyjno-zębate, które kursowały wyłącznie między
stacjami w Srebrnej Górze i Woliborzu.
Srebrna Góra
Wiadukt Srebnogórski- Most Katarzyny
Roboty budowlane rozpoczęły się jesienią 1899 roku i przebiegały
w ekspresowym tempie, ponieważ 12 grudnia 1900 roku wjechał na dworzec kolejowy
Srebrna Góra-Miasto pierwszy pociąg.
Pierwszy odcinek o długości 26,2 km z Dzierżoniowa przez
Pieszyce, Bielawę, Ostroszowice, Grodziszcze, Jemną do Srebrnej Góry.
Przystanek Srebrna Góra-Twierdza był najwyżej położoną
stacją kolei na linii i w powiecie Ząbkowickim.
Najciekawszym odcinkiem tej kolei był oczywiście odcinek zębaty
pomiędzy stacjami Srebrna Góra-Miasto i Nowa Wieś Kłodzka
o długości 6,6 km, a z tego 4,1 km kolei zębatej.
Pomiędzy dwoma szynami o normalnym rozkładzie zamontowano
trzecią zębatą szynę, po której poruszało się pędne koło zębate
znajdujące się w podwoziu lokomotywy.
Odcinek zębaty obsługiwany był przez specjalne parowozy
adhezyjno-zębate, które kursowały wyłącznie między
stacjami w Srebrnej Górze i Woliborzu.
Kolej była podzielona na dwa odcinki jeden od strony
Srebrnej Góry do przystanku Srebrna Góra-Twierdza 569 m n.p.m.
położonego w wąwozie na Przełęczy.
Kolej przebiegała przez dwa wiadukty Wiadukt Żdanowski o wysokości 24 m
i Wiadukt Srebnogórski-Most Katarzyny wysokości 27 m.
Kolejka zębata pokonywała grzbiet górski o różnicy wysokości 175 m.
Wiadukt wiszący został przerzucony nad najgłębszym na
trasie kolejki zębatej wąwozem, by umożliwić przejście z Przełęczy Srebrnej w
Góry Bardzkie oraz dostęp do znajdujących się po drugiej stronie wąwozu wapienników.
Budowę wiaduktu ukończono w październiku 1903 roku.
Pod wiaduktem umiejscowiona była stacja Srebrna Góra Twierdza oraz ,,mijanka'',
na której lokomotywa, pchająca dotychczas wagony pod górę,
przemieszczała się na początek składu.
Na odcinku zębatym tory wznoszą się o około 64 m na długości 1 km,
lokomotywa pełniła także funkcję zabezpieczającą przed oderwaniem się wagonów.
Dzięki Kolei Sowiogórskiej Srebrna Góra uzyskała znakomite
połączenia kolejowe z miastami Dolnego Śląska, zaś odcinek zębaty
znacznie podniósł atrakcyjność turystyczną miejscowości.
Kryzys ekonomiczny po I Wojnie Światowej spowodował niestety drastyczny
spadek rentowności tego odcinka i w latach 1933-1934 kolej zębata została rozebrana.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz